Szakmázz: A takarítói szakma népszerűsítése

Az idei évben is megrendezésre került a Szakmázz.

Ha jól tudom, az előző évben még máshogy hívták, és hallom, hogy elég sok látogató fordult meg nálatok. Milyen korosztályból és milyen érdeklődők jöttek?

Így van. A Szakmázz elnevezésű rendezvényt a pályakezdőknek találták ki. Tulajdonképpen ez egy szakmaválasztási börze, így is nevezték valamikor régen. Szakmasztár is volt, ott versenyeket rendeztek. Tehát több ilyen jellegű rendezvényt csinálnak, ahol fiatal (gyakorlatilag 8-9.-es) gyerekek, akik tényleg a pályakezdés előtt állnak, el tudják dönteni, hogy milyen szakmát válasszanak az elkövetkezendőkben.

Eljönnek csoportosan ezekre a rendezvényekre, ahol a legtöbb kézi eszközökkel elvégzendő szakma, munka helyet kap. Szakácsok, ácsok, villanyszerelők, kozmetikusok stb. Nagyon sok ehhez hasonló, körülbelül 30-40 szakma sorakozik fel, többek között a takarítás is, amely most már az utóbbi időben egyre többször helyet kap.

A takarítás évekkel ezelőtt még nem számított szakmának, de most már bekerültünk ebbe a csoportba. Mi is rendszeresen megjelenünk, és igyekszünk minél inkább népszerűsíteni a diákok körében. Egyébként hihetetlen az, hogy mennyien odajönnek, érdeklődnek és nekilátnak kipróbálni! Most csak az ablaktisztítással vonultunk fel, mert az egy elég látványos feladat, és kell hozzá egy kis kézügyesség is.

Pontosan nem tudtuk mérni, hogy hány ember jött ide hozzánk, de mivel mindenkinek, aki egy ablakot lemosott, egy lufit adtunk ajándékba; és mivel 250 darab lufit vittünk ki, így minimum 250 diák volt az egyik nap, és ugyanennyi a másik nap. Sőt, voltak a végén olyanok is, akik lufi nélkül is megcsinálták, csak hadd próbálják meg. Tehát legalább 500 diákunk, érdeklődőnk volt a két nap alatt.

szakmazz1   szakmazz2

Megtanítottuk, vagyis igazából inkább csak bevezettük vagy megmutattuk nekik az ablaktisztításnak a professzionális változatát. Nagy örömmel fogadták, és mondták, hogy „hú, ez nagyon érdekes” meg hogy nem gondolták volna, hogy ez egy ilyen összetettebb feladat, azt hitték, hogy az ablaktisztítás egy egyszerű tevékenység: odamennek egy ronggyal, lemossák, letörlik... De nem, mi professzionális vizezőkkel és lehúzókkal dolgozunk, ennek van egy pontos technikája, hogyan hajtjuk azt végre, és ezt elkezdtük megmutatni az érdeklődőknek.

Tehát a diákok döntő többsége pozitívan fogadta, úgyhogy nagyon jó sikert értünk el! Nagyon sok diákokat kísérő tanár vagy szülő, felügyelő is volt ott, még közülük is többen odajöttek, és kipróbálták ezt a kis ablaktisztítást. Szóval szerintem egy nagyon sikeres rendezvény volt. Én magam nagyon szeretek kijárni ilyen eseményekre, mert igazából itt egy olyan típusú feladatot vagy munkát hajt végre az ember, ami nem azonnali eredménnyel zárul, hanem évtizedekben mérhető. Amikor ezek a gyerekek pályát választanak, és elindulnak, akkor tudják azt, hogy milyen irányba akarnak menni. És ez egy nagyon jó dolog.

Mennyi idős egy takarítóképzés?

Ugye sajnos még a takarítás nem tart ott, hogy iskolai rendszerben választható szakma legyen. Mondjuk akár egy 2 vagy 3 éves szakma. Jelen pillanatban még csak OKJ-s tanfolyamokon lehet levizsgázni. Ezek 3-4 hónapos tanfolyamok, perpillanat mind fizetősek. Elég borsos áruk van.

De gondolom nappali meg esti időszakban is van.

Igen, ez megoldható. Mivel ezek aránylag kicsi létszámmal zajlanak, a szervezők részéről ez megoldható. Többnyire délelőtti műszak, meg hetente szokott lenni egy-egy óra vagy egy-egy nap. Tehát nem ilyen „8 órában beülünk az iskolába”, és ott vagyunk egész héten. Ezek magániskola jelleggel működnek jelenleg, és csak hetente szokott lenni, így eltart 3-4 hónapig. Utána az ember egy OKJ-s vizsgát tesz le, ami hivatalosan elismert. Adott esetben több nyelven is kikérhető, az Unió területén bárhol használható, elfogadják, és így lehet akár külföldön is dolgozni ezzel a szakmával.

De az egyik célunk, tehát azért járunk ki ide, hogy előbb-utóbb elérjük azt, hogy szakmaként, iskolarendszerben lehessen ezt tanulni, illetve tanítani. Ez valószínűleg még pár év, de a tendencia errefele tart, és előbb-utóbb elérjük azt, hogy lesz ebből egy, nem tudom, 3 éves szakiskola; és akkor egy 8 osztályt végzett diák választhatja azt, hogy tisztítás-technológiai szakember lesz. Elvégez egy 3 éves iskolát, aminek a végén leérettségizik, és lesz belőle egy ilyen szakember. Utána lehet továbbmenni, van olyan, hogy szolgáltatásvezető, illetve az osztrákoknál, németeknél már doktorátust is meg mestervizsgákat is le lehet rakni. Tehát van hova fejlődni ezen a területen is.

Itt Magyarországon a takarítás még csak egy olyan 20-25 éve kezdett el valamerre haladni, és most már eljutottunk odáig, hogy 2005-ben ez egy hivatalos szakmává lett választva. Azóta eltelt 12 év, de még ez az iskolarendszer nem alakult ki. Sokszor, amikor a szakemberek összeülnek, akár egy ilyen rendezvény erejéig, akkor itt eszmecsere formájában próbálják az információkat, a tapasztalatokat átadni egymásnak. Illetve most már születnek könyvek is folyamatosan. Már néhány kiadásra is került, illetve van még pár, amiről tudok, hogy folyamatban van a kiadása, és előbb-utóbb az is napvilágot fog látni. Úgyhogy fejlődik ez a szakma, és mire oda jutunk, hogy már iskolarendszerben lesz, akkorra már a teljes tananyag is rendelkezésre áll majd nyomtatott könyv formájában.

Így azért mégis egy minőségi szolgáltatást illetve munkát tud az ember kiadni a kezéből, ahelyett, hogy mondjuk képzetlenül, szakképesítés nélkül csinál egy takarítást.

Így van. Ugye jelen pillanatban a takarítás úgy működik, hogy a szereplők döntő többsége saját tapasztalatra alapozza a szolgáltatást. Tehát elkezd kipróbálni tisztítószereket, eszközöket, különböző ötletei meg technikái vannak, aztán vagy sikerül, vagy nem. De ennek vannak leírt és úgymond hivatalos változatai meg folyamatai, és ezeket, hogyha megtanítják a frissen végzett diákoknak, akkor az elkövetkező évtizedben vagy 20 éven belül lesznek olyan emberek, akik nem csak próbálkozásszerűen képesek a takarítást csinálni, hanem hajszálpontosan tudják, hogy mit és miért végeznek. És ez már egy sokkal tudatosabb munkafolyamat, nem az van, hogy kipróbáljuk ezt, kipróbáljuk azt, aztán valami majd csak bejön, ha pedig nem, akkor így jártunk.

Igen, ez mindenképp egy magasabb szintű dolog.

Egyértelmű. Így már egy sokkal jobb minőségű munkát képes az ember adni. Hisz e nélkül sokszor az van, hogy elvállal egy munkát, de még nem tudja, hogy mi lesz a végeredménye. De egy jól képzett szakember már a felméréskor tudja azt, hogy mi lesz annak a vége. Olyan, mint amikor egy mérnök nekifog egy eszköz, gép megalkotásához. Tudja, hogy milyen eszközöket fog összerakni, milyen módon fogják az kifaragni, esztergálni vagy bármi, és a vége egy hajszálpontos gépezet lesz. Ugyanezt kell a takarításban is elérni tulajdonképpen.

Azt hiszem, jó úton vagytok efelé.

Igen, igen! Nagyon sok lelkes ember van, aki ezt szorgalmazza és építi, és kövezi ki a következő nemzedék útját. És ugye ezek a Szakmázz típusú rendezvények is ezt erősítik: az „öreg rókák” ott vannak, és próbálják megszervezni, hogy a következő generációnak egy sokkal könnyebb utat kelljen kijárni ezekben a szakmában.

Püsök Ferenc
Tisztítás-technológiai szakember
Tisztítás-Technológiai Tudományok Intézete gyakorlati oktatója